Zabytkowy Lodsskøjte "TILIKUM z Gjøl" – deliwerka z Danii do Belgii
Lodsskøjte – Tradycyjny Duński Jacht
Kiedy myślimy o Danii, na myśl przychodzą nam kopenhaskie kanały, smørrebrød i duński design. Jednak niewielu z nas zdaje sobie sprawę z bogatej tradycji żeglarskiej tego kraju, w której kluczową rolę odgrywa lodsskøjte.
Początki lodsskøjte
Lodsskøjte, znane również jako duńskie łodzie pilotażowe, mają korzenie sięgające kilku wieków wstecz. W czasach, gdy Danii brakowało rozbudowanej infrastruktury portowej, piloci morscy musieli wychodzić na otwarte morze, aby spotkać się z nadchodzącymi statkami i bezpiecznie prowadzić je do portów. W tych trudnych warunkach Morza Północnego potrzebna była łódź, która była zarówno stabilna, jak i szybka.
Konstrukcja i cechy charakterystyczne
Lodsskøjte charakteryzują się szerokim, płaskim dnem i zaokrąglonym kadłubem, co zapewnia im doskonałą stabilność w płytkich wodach. Ich niska wolna burta pozwala na łatwe wsiadanie i wysiadanie, co było kluczowe dla pilotów morskich, którzy musieli szybko przesiadać się między łodziami.
Kadłub lodsskøjte jest zazwyczaj wykonany z mocnego drewna, takiego jak dąb lub sosna, co zapewnia trwałość i odporność na trudne warunki morskie. Dzięki swojej konstrukcji, lodsskøjte są w stanie przetrwać silne fale i wiatry, które są typowe dla Morza Północnego.
Wielu rzemieślników i stoczni w Danii specjalizowało się w budowie lodsskøjte. Każda łódź była ręcznie robiona z dbałością o każdy detal, co sprawiało, że były one nie tylko funkcjonalne, ale także piękne.
Ewolucja i współczesność
Chociaż tradycyjne lodsskøjte były budowane głównie z drewna, współczesne wersje tych łodzi często są wykonane z nowoczesnych materiałów, takich jak włókno szklane czy kompozyty. Niemniej jednak wiele z nich wciąż zachowuje tradycyjny kształt i styl, będąc hołdem dla ich bogatej historii.
W ciągu lat lodsskøjte przeszły ewolucję, dostosowując się do zmieniających się potrzeb i technologii. Jednak ich podstawowa konstrukcja i przeznaczenie pozostały w zasadzie niezmienione, co świadczy o doskonałości ich pierwotnego projektu.
Zastosowanie
Choć pierwotnie lodsskøjte były używane do pilotażu, z czasem zaczęły być wykorzystywane również do innych celów, takich jak rybołówstwo czy transport. Współczesne lodsskøjte często są używane do rekreacji, uczestnicząc w regatach i innych wydarzeniach żeglarskich.
Przykład – Tilikum
Jednym z lodsskøjte jest “Tilikum”, który przeprowadzaliśmy z Aalborg w Danii do Terneuzen w Holandii. Rejs ten był mieszankę żeglugi przybrzeżnej i śródlądowej, prowadząc przez malownicze krajobrazy, płytkie wody i historyczne miejsca. A zakoczył się wyciągnięciem jachtu z wody i przewiezieniem transportem drogowym z powodu rozszczelnienia planek kadłuba.
Zapamiętaj
Lodsskøjte to ważna część duńskiego dziedzictwa żeglarskiego. Te niezwykłe łodzie nie tylko odgrywały kluczową rolę w historii Danii, ale nadal są obecne na wodach całego świata, przynosząc radość wielu żeglarzom, w tym i nam 🙂
Passage Info
Przeprowadzenie jachtu zaplanowaliśmy na wrzesień 2016. Późno trochę, więc trzeba było uważać na pogodę. Mapka powyżej przedstawia wariant planowany przy dobrej pogodzie i przewidywalnych prognozach. W razie pogorszenia warunków mieliśmy w zanadrzu trzy inne wersje trasy, włączając śródlądowe drogi wodne Holandii i Niemiec. Niestety przyszedł długi, Zachodni wiatr i trzeba było płynąć w dół, do kanału Kilońskiego. W kanale kadłub się rozszczelnił między plankami i zaczął przeciekać tak, że dalsza żegluga zrobiła sie niebezpieczna zarówno dla jachtu jak i dla załogi. Zdecydowaliśmy więc na wyciągnięcie stulatki z wody. Kolejny etap Tilikum przebyła na lawecie. Może i nie zacnie, ale bezpiecznie i skutecznie.
Tabliczka znamionowa z rokiem produkcji jachtu
Parę słów od klienta:
I bought a vintage pilot cutter built in 1924 in Gjöl, Denmark, last year in summer. See enclosure, the white hull is just before leaving DK, the black as she was some years back in time). Marek got the difficult challenging mission to sail her to Wemeldinge in the south of Holland. Needless to say that this was a true challenge. The journey went on see with just minor problems now and then until Kiel, Germany, where she was loaded on truck for the second half of the journey. We took the decision together, Marek and I, to finish by road for security reason since the hull was started to leak somewhat too much. Marek and his team did a perfect job, caring for the old lady with a perfect dedication. They sent me regularly textos all along the trip, fixed everything perfectly including in Kiel for the loading on truck, and we now happen to be friends after this. We are still friendly exchanging information on the progress of the full renovation that I have started after the journey. The funny thing is that I have never met Marek in person, but I am looking forward to meeting him and exchanging good Belgian beer against Slivovitch at the earliest possible occasion
Szczegóły techniczne jachtu:
Tilium to niemiecki kuter gaflowy (lodsskøjte) zbudowany w Eckernförde w Niemczech w 1924r. Ten staruszek jest ciągle na wodzie. Przez ostatnie kilkanaście lat pływał nim duński właściciel z rodziną.
Lodsskøjte to tradycyjny duński typ jachtu, który był używany głównie jako łódź pilotażowa. Te łodzie są znane z ich mocnej i trwałej konstrukcji, co czyni je idealnymi do żeglugi w trudnych warunkach Morza Północnego.
Z Archiwum planowania - najlepsze zawsze trzy warianty:
Mamy cztery różne trasy podróży: 1. Najlepsza – dobra aktualna pogoda i przewidywalne, dobre prognozy – kierujemy się na Ijmuiden i kontynuujemy rejs wzdłuż holenderskiego wybrzeża 2. Dobra – dobra aktualna pogoda lecz nieprzewidywalne prognozy – żeglujemy na Południe do Helgoland, potem kierujemy się na Cuxhaven. następnie wzdłuż wybrzeża do Ijmuiden i dalej. Pozostawimy rutę statków na Północy i przemkniemy między nią a wybrzeżem. W przypadku niekorzystnych prognoz będziemy mogli znaleźć schronienie nim warunki się pogorszą. 3. Zła – dobra aktualna pogoda ale złe prognozy prognozy. – Pojedziemy w kierunku Cuxhaven, zdemontujemy maszt i skorzystamy z niemieckich kanałów. maszt można będzie postawić w Holandii i kontynuować podróż. 4. Bardzo zła – zła pogoda bez perspektyw na szybka poprawę (silne zachodnie wiatry) – popłyniemy wzdłuż Wschodniego wybrzeża Danii do Kilonii. Tam wpłyniemy w kanał a na jego końcu zdemontujemy maszt i ruszymy niemieckimi i holenderskimi śródlądowymi drogami wodnymi.
Recent Comments